We're having a baby!

Just detta inlägg var lite svårt att börja skriva på. Det är så mycket känslor och jag vill få till ett fint inlägg som jag kan titta tillbaka på och som får mig att minnas allt såhär i början.


I början på november kom vi fram till att vi ville skaffa barn tillsammans och bestämde oss för att sluta med preventivmedel. Jag har alltid haft en stark oro över att inte kunna få barn, så i min skepticism tänkte jag att det nog tar ett tag för oss att bli gravida.
I slutet av november hade jag som vanligt väldigt påtagliga PMS-symptom. Otroligt ömma bröst, väldigt trött, mådde illa ... Min cykel höll på längre än de senaste månaderna, men jag tänkte att det inte var jättekonstigt, då den pendlat mellan 25 - 30 dagar (och till och med varit så kort som 18 dagar någon månad) sedan jag slutade med p-piller för över två år sedan. När jag var på dag 29 tänkte jag ändå att "om jag inte fått mens imorgon bitti så tar jag ett test bara för att kolla, jag är förmodligen inte gravid, men jag kollar för säkerhets skull".

Morgonen den 26:e november gick jag upp på toa. Jag hade inte fått mens, så jag tog fram ett graviditetstest, tog testet och hoppade in i duschen för att slippa stå och stirra medan jag väntade. Det kan ha varit min snabbaste dusch någonsin och när jag klev ut ur duschen sneglade jag på testet (det låg en bit bort) och tyckte att jag kan ha sett två streck. Jag fick lite hjärtklappning, men försökte lugna mig med att jag sett dubbelt. Jag torkade mig (jävligt slarvigt och snabbt) och gick sedan fram till testet och kollade. Det var två streck och jag hade inte sett i syne. Jag knäppte detta kort (notera att tampongförpackningen står framme och redo) ...


... och sprang in till Basse som låg och sov. Jag halvgrinade fram att han skulle titta på telefonen och den nyvakna herrn lyckades till slut se vad det var som jag var så ivrig över att han skulle se. Jätteglada åkte vi sedan till jobbet, och jobbade en otroligt svår och lätt arbetsdag. Usch vad svårt det var att inte säga någonting till någon. ^^'

På vägen hem köpte jag ett digitalt graviditetstest (jag hade väldigt svårt att förstå att jag faktiskt var gravid) som jag tog på en gång när vi kom hem. Det visade att jag hade blivit befruktad för två till tre veckor sedan.
 
Lyckliga som bara den började vi planera hur och när vi skulle berätta för alla. Några bästa vänner fick veta via facetime samma helg. Sen kom vi fram till att vi skulle berätta för våra närmsta kollegor kommande måndag (mest för att vi absolut ville dela vår fantastiska nyhet med några, men också för att jag redan hade börjat må illa och var så oerhört trött). Jag valde att berätta med hjälp av chokladbollar (jag hade några månader tidigare slagit vad om att jag inte var gravid, vi slog då vad om chokladbollar) och de förstod såklart på en gång. Hi hi.

Vi tänkte att familjen skulle få nyheten som en form av julklapp, så jag gjorde julkort till våra föräldrar. De såg ut såhär:
Förklaring: Både jag och Basse är lejon, och barnet kommer också att bli ett lejon. Jag orkade inte bry mig om att göra skillnad på "hon-lejon", "han-lejon" och bebis-lejon.

Nyheten togs emot väldigt bra och våra föräldrar (samt Oscar och hens partner Spooky) blev oerhört glada. Mor och far fick veta i samband med att Oscar och Spooky kom hem (den 22:a december) och Stefan och Synne (Basses föräldrar) fick veta när vi var där på uppesittarkvällen. Jag ringde Erica och Tommy på dagen den 23:e för att berätta och de blev väldigt glada båda två. Lina väntade jag med, eftersom jag visste att hon skulle komma på besök den 26:e. Hon reagerade precis som väntat: med att storböla. Hi hi. ♥

Basse berättade för sin bästa kompis genom att ge honom en "gudfar"-båt som Basse gjort på slöjden. ^^' 

Efter jul väntade en lång period när vi bara gick och väntade på första ultraljudet: 26:e januari. Jag hade fortfarande ganska svårt att tro att det fanns någon bebis där inne, och jag var (och är egentligen fortfarande) rädd att den skulle ha dött eller att den inte skulle vara frisk. En oro som jag antar att de flesta mammor upplever. 

I onsdags fick vi se vårt lilla gryn och datumet blev flyttat från 3/8 (Basses födelsedag) till 31/7 (min födelsedag). Vi får se när vårt lilla päron vill titta ut. Det var en sprallig liten krabat i alla fall som höll på och trampade omkring och gjorde volter och hade sig, verkligen sin fars (son höll jag på att skriva, men det vet vi ju inte än) barn.

Nu längtar vi till rutinultraljudet så att vi får se vårt lilla hjärta igen och så att man kan slappna av ytterligare lite till.

Magen har börjat växa en del och jag kan inte längre ha mina jeans. Äntligen har jag köpt några gravidbyxor och det är mycket skönare än att pressa in magen i tighta jeans. Här är senaste magbilden jag tog. I skrivande stund är vi i vecka 14 (13+4). Vi går in i vecka 15 på måndag.
Igår berättade vi för flera kollegor och idag har jag berättat för mina elever. Många glada miner. ♥


Jag är lycklig. ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback