Snusfri.

Ikväll har jag varit snusfri i 8 dygn. Det har varit jättesvårt (och är det fortfarande). Det fysiska begäret är tack och lov borta nu. Jag fick feber, brutal huvudvärk, hjärtklappning och lite andra trevliga biverkningar, men jag fortsätter att kämpa på. Nu ska jag träna bort romantiseringen om snuset. Jag tänker fortfarande att det vore så fantastiskt att ta en snus, men jag försöker rabbla alla anledningar till att jag slutade så fort jag blir jättesugen.

1. Vitare tänder (detta märker jag redan enorm skillnad på).
2. Spara pengar.
3. Vara en bättre förebild för mina elever och alla ungar jag har omkring mig. 
4. Bli av med den "kroniska" hostan som jag har haft tack vare snuset (ja, den är redan borta).
5. Sova bättre (forskning visar att snusare (och rökare) sover sämre eftersom de får absinensbesvär i sömnen).
6. Inte längre någon risk att få diabetes av snusandet.
7. Känner mig mycket snyggare.
8. Slipper bli så skitig under naglarna.
9. Hoppas på att bli av med depressionen, som tydligen kan komma av snuset (om jag ändå hade vetat det tidigare). Jag mår redan bättre psykiskt.
10. Kan återuppta mitt visslande, som jag i princip hade glömt var "min grej". En gång i tiden visslade jag i princip jämt. Mina korridorskamrater i Uppsala sa att de tyckte om när jag visslade i korridoren på väg till köket, för de visste alltid att det var jag som kom. När jag började snusa försvann det där naturliga visslandet (det är svårt att vissla med snus i), men nu när jag har slutat så har jag börjat vissla hela tiden igen. Jag tänker knappt på det. Jag visslar i bilen, på jobbet, när jag lagar mat, när jag sitter på toa och så vidare. Det är härligt!

Nu ska jag bara försöka att inte proppa i mig sötsaker och snacks i stället för snus (första veckan har det blivit mycket så, men då kände jag att vad som helst var bättre än snuset). Jag ska även försöka komma igång ordentligt med träningen då snus tydligen ökar förbränningen, vilket innebär att min förbränning kommer att avta en del nu och möjligen leda till viktuppgång. Men men, jag kämpar på på alla sätt och vis för att förbättra min hälsa. Peace out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback